Wednesday, May 11, 2011

haruslah berperikemanusiaan

di sebalik tajuk post kali nie,, aku nak citer satu kisah benar yang bukan rekaan semata mata.

kisah bermula 

satu hari nie,, pakcik azmi (ayah aku ) startlah enjin kete kittypinkyy.. katenye nak ke rumah kawan dye kat kawasan perumahan rumah aku nie jer.. nak jumpe kawan dye .. kira x lah jauh mane pown.. so kete pinkyy tu pown meluncur x lah terlalu laju (standart kelajuan lalu kat kawasan kampung la ) 

melalui penceritaan ayah aku , sepanjang ayah aku drive nak p umah kawan dye tuh,, jiran2 kat area tu sume dok pandang kete ayah aku.. (tbe2 ayah aku cm pelik semacam sbb asal lah diorg dok pandang2 ? ) dlm aty ayah aku mungkin diorang suka tengok kete kaler pink yang sakitkan mate tu kott !! haha 

sampai satu persimpangan kete ayh aku bertembung dengan kete akak aku (mira yang baru habis dr kerja) melalui penceritaan mira pula, (ceh ayat dah mcm reporter pulak ) tbe2 akak aku nmpk KUCING aku kat ATAS BUMBUNG KETE PINK AYH AKU ! 

ape lagi,, dgn kelajuan yang agak laju akak aku honnnnnn kete ayah aku tadi.. tuk bgtahu kucing kat atas bumbung kete tu.. dengan segera ayah aku berhenti dan ambil kucing kelet (nme dye sbb dye coklet ) aku dr bumbung kete tuh.. 

nasib baik kucing aku tuh tak jatuh dr bumbung kete or tak luka ape2 huu T_T

okey : melalui cerita di atas,, aku bukan nak mengumpat la kan tp nie mmg kenyataan.. ape salahnye kalau kita sebagai satu komuniti yang hidup BERJIRAN. saling tolong menolong sesama kita ? xleh ker bagitahu ayah aku tuh ader kucing kat atas kete? berat sangat ker mulut masing2? ish ish  sabar je r .. 
dan satu agy,, xder ker rase berperikemanusiaan kat kucing tu.. (ayah aku kater tyme ayah aku ambil kucing aku kat atas bumbung kete tu.. badan dye menggigil huhu mungkin sbb ketakutan jadi superman kat atas kete kan? huhu cian dye.. )

so conclusion kat sini, jangan la pentingkan diri sendiri,tanamkanlah sikap berperikemanusiaan dlm diri tu.. bukan kat sesama manusia jer tp kat haiwan n tumbuhan pown.. bukan ke diorang tu pown makhluk ciptaan ALLAH ? 
korg tak rase ker kucing nie makhluk ciptaan ALLAH yang sgt comel ? xpatut kita berlaku kejam kat makhluk ALLAH yang comel nie tau ..

so renung renungkan dan selamat beramal :)

2 comments:

mayo mayonisofea. said...

ALOLOLO CIANNYERR DIER..
kelllettttttt!!:D

wlupon aku takut kucen,kucen tatapp comel d mata ku...meowwwww

fesyendisaster said...

haha.. kesian kan dye ? terpakse jadi supermann !! hahaha

yeahh.. kucing memang makhluk ALLAH yang sgt comel ! auuuwwmmmm !
eh silap tu rimau.. meawwwwww :)